FAZA II Continuous Improvement Phase: Hierarchia strony

Kiedy mamy już fundamentalną wersję strony, która działa (launch pad), możemy przejść do drugiej fazy Growth-Driven Design, czyli do zbierania danych i uczenia się na zachowaniach użytkowników, fazy zwanej CIĄGŁYM ULEPSZANIEM (continuous improvement phase). To moment, w którym zaczynamy zbierać prawdziwe dane z naszej strony,  dane na podstawie których możemy podejmować solidne i uzasadnione decyzje co do dalszego kierunku strony. Dzięki temu możemy priorytetyzować i zastanowić się nad najbardziej wpływowymi elementami, które mogłyby być wbudowane w następnej kolejności. Wszystko to jednak w oparciu o dane o użytkownikach. To moment, w którym możemy zacząć ulepszać launch pad w celu uzyskania optymalnych rezultatów

Kiedy już mamy wdrożoną podstawową wersję strony, jednym z problemów jest wielość różnorakich zmian i elementów, które możemy wdrożyć w kolejnych krokach, począwszy od zmian w usability, kolorów, stylu etc. Decyzja o tym, w co najlepiej zainwestować swój czas i energię, aby uzyskać jak najlepszy wpływ i zacząć osiągać założone na początku cele jest trudna do podjęcia. 

HIERARCHIA STRONY (WEBSITE HIERARCHY)

Growth Driven Design - źródło: Hubspot.com
Growth Driven Design – źródło: Hubspot.com

Aby stawić czoła temu wyzwaniu, tworzymy tzw. hierarchię strony. Jest to pewnego rodzaju road mapa procesu budowania naszej strony. Pomoże to skupić się nie tylko na tym, jak powinniśmy inwestować czas poszczególnych osób z zespołu, ale zapewnia również mapę dla Klienta, aby wyjaśnić mu dlaczego czas inwestowany jest właśnie na tych a nie innych obszarach. Poza tym, road mapa posłuży nam zmierzeniu postępów prac, zmierzeniu i ustaleniu celów, raportowaniu.

  1. Każdy krok musi być zakończony w specyficznej kolejności. Np. najpierw ustalamy wartość (value) zanim skoczymy do ustalania współczynnika konwersji, bo bez konkretnej wartości nie będziemy mieć użytkowników. Możemy zoptymalizować stronę jak tylko chcemy, ale bez użytkowników nie będzie ona działać. Dlatego właśnie podążanie za kolejnością przedstawioną powyżej jest tak ważne. 
  2. Nie ignorujemy żadnego kroku metodologii (np. launch pad). Hierarchia strony pokazuje nam, gdzie skupić się w danym momencie i kiedy przejść do następnego kroku.

1. ODBIORCY (AUDIENCE)
Czy strona ma stały i organiczny przypływ użytkowników? To ważny krok na początku, ponieważ jeśli nie masz użytkowników przychodzących na stronę, pozostałe kroki nie będą miały znaczenia. To również punkt, w którym Inbound Marketing spotyka się z metodologią Growth-Driven Design.

2. WARTOŚĆ (VALUE)
Czy odwiedzający znajdują wartość, której szukają? Czy mogą znaleźć odpowiedź na swoje pytania i problemy? Jeśli nie, jak możemy to zmienić? Czy musimy dostosować niektóre elementy, czy wyeliminować te, które nie przynoszą żadnej wartości? 

3. UŻYTECZNOŚĆ (USABILITY)
Kiedy już mamy użytkowników na stronie znajdujących jakąś wartość, możemy przejść do procesu użyteczności. W tym kroku skupiamy się na upewnieniu, że użytkownicy mogą poruszać się po stronie w intuicyjny sposób, szybko i zwinnie, wypełniając poszczególne zadania i realizując akcje bez przeszkód, opuszczając stronę z poczuciem, że znaleźli to, czego szukali. 

4. CONVERSION RATE OPTIMIZATION
Na tym etapie przyglądamy się funnelom konwersji na stronie i próbujemy znaleźć kreatywne sposoby rozwiązania wszelakich przeszkód, uproszczenia lub skrócenia funnelu, aby móc zmaksymalizować liczbę użytkowników, którzy przeszli przez cały funnel od początku do końca.

5. „PRZYLEPNOŚĆ” (STICKINESS)
Na tym etapie ustalamy czy użytkownicy przychodzą i wracają na stronę, czy też opuszczają ją i nigdy nie wracają. Czy też wracają regularnie na stronę, aby znaleźć rozwiązania na kolejne nurtujące ich problemy?

6. PERSONALIZACJA (PERSONALIZATION)
W jaki sposób personalizować stronę w oparciu o specyficzne kryteria? Czy powinniśmy zrobić to w oparciu o personę, lokalizację, czy też lejek sprzedażowy (lifecycle stage)? Jak możemy zacząć adoptować stronę i doświadczenia do potrzeb poszczególnych użytkowników?

Kiedy już spersonalizowaliśmy odpowiednie elementy, możemy przejść do realizacji i tworzenia poszczególnych elementów na stronie.

7. „WŁASNOŚĆ” (ASSETS)
Tak jak firma posiada własny majątek, taki jak komputery, samochód itp. te rzeczy będą zawierać wartość dla biznesu. Strona internetowa, blog, kanały social media, listy mailingowe mogą stanowić „majątek” i stanowić wartość dla działu marketingowego.  

Za jakie funkcjonalności i elementy użytkownicy byliby skłonni zapłacić, ale które możemy zaoferować za darmo? Ciekawy przykład jest narzędzie websitegrader.com. Odpowiadając na kilka pytań, możemy zdobyć wiedzę na temat jakości content marketingu firmy, a także zdobyć zestaw e-booków i konsultację. 

Użytkownicy mogliby zapłacić pewną sumę aby zdobyć tą wiedzę, jednak HubSpot uzyskuje ogromną wartość oferując to za darmo. HubSpot zdobywa duży ruch na stronie, czy leady.

8. PROMOTORZY (PROMOTERS)
Czy użytkownicy zarekomendują naszą stronę i firmę swoim znajomym, rodzinie, osobom z pracy? 

W kolejnym wpisie wyjaśnię, w jaki sposób prowadzić i wdrażać proces ciągłego ulepszania strony i jak przebiega w praktyce.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s