FAZA I: Jak zbudować działającą stronę w 45 dni?

Growth-Driven Design opiera się na trzech fundamentalnych zasadach. Pierwsza z nich opiera się na tym, jak system, proces, i metodologia zbudowane są, aby wyeliminować ryzyka, o których pisałam wcześniej – ciągnący się długo proces, narzucony koszt, przekraczanie budżetu, opóźnianie projektów. 

Jak zbudować system, który pozwala zmaksymalizować efekty poprzez naukę i doświadczenie zbierane przez informacje o użytkownikach i ciągłe ulepszanie? Jak przekonać Klienta (i samych siebie), że strona www to nie podmiot „zbuduj i zapomnij”, a raczej wciąż żywa jednostka, która musi być rozbudowywana w oparciu o to, czego nauczyliśmy się o zachowaniach jej użytkowników? Jak możemy zbudować system, który to zrobi?

Dodatkowo, jak zbudować system, który nie tylko daje nam te informacje, ale pozwala udoskonalać procesy sprzedażowe i marketingowe? 

 

 

3-fazy-growth-driven-design
źródło: HubSpot

FAZA I

1. STRATEGIA

Celem fazy strategicznej jest zrozumienie naszych użytkowników, aby jak najlepiej dopasować serwis do ich potrzeb.
Aby to zrobić, musimy „wejść w ich buty”, spróbować spojrzeć na świat ich oczami. Z czym się zmagają? Jakie mają cele? Kim są? W czym ma im pomóc strona, którą chcemy stworzyć? Proces budowania strategii składa się z kilku kroków, m.in. ustalania celów, tego, jak strona ma wpłynąć na rozwój naszego biznesu, jak to wpływa na użytkowników, zbudowanie person, ustalenie jakie są ich wyzwania i cele. Następnie przechodzimy do fundamentalnych założeń (fundamental assumptions).

 

2.  ZAŁOŻENIA

Klienci często robią własne założenia o klientach, personach, my często robimy założenia na temat strony www.  W jaki sposób zdecydować, które z nich są najbardziej ryzykowne i wymagają sprawdzenia? Przeprowadzamy także często research, budujemy consumer journey map, w której przyglądamy się temu, jak zachowuje się użytkownik, jak wygląda jego życie przed, w trakcie i po spotkaniu z naszą stroną www. Jak nasza strona pomoże mu rozwiązać jego problem? Wszystkie te informacje powinny stać się częścią większej strategii. Gdy już to wszystko zrobimy, tworzymy wish list.

3. WISH LIST 

W oparciu o dotychczasowe planowanie i to czego nauczyliśmy się dotychczas w fazie strategii, realizujemy burzę mózgów z Klientem. Jej celem jest przemyślenie każdej sekcji, podstrony, funkcjonalności, modułu itp, który przyniesie wartość zarówno użytkownikowi, jak i Klientowi (i jemu biznesowi). W rezultacie powinniśmy stworzyć listę od 75 do maksymalnie 200 różnych pomysłów. 

Kiedy już mamy silną wishlist, możemy przejść do drugiej fazy metodologii Growth-Driven Design którą jest stworzenie launch pad strony www.

4. LAUNCH PAD

Tworzymy launch pad, czyli stronę internetową, która składa się tylko i wyłącznie z elementów podstawowych przynoszących wartość (core value-driving elements). Jest to więc fundament, na którym będą budowane mury i kolejne elementy konstrukcji. Launch pad jest jednak już lepszy niż strona, którą posiadasz dzisiaj (jeśli posiadasz), wygląda bardziej pociągająco i działa lepiej, ale zdajemy sobie sprawę, że to dopiero początek. To początek procesu ciągłego ulepszania our (continuous improvement), który jest fazą trzecią. 

Klucz Growth-Driven Design jest taki, aby wdrożyć launch pad szybko w celu wypchnięcia projektu poza ramy biurowe do świata rzeczywistego, zacząć jak najszybciej zbierać informacje o użytkownikach i feedback, i użyć to, czego się nauczyliśmy o użytkownikach w celu ulepszania naszej strony, budowania dalej na naszym fundamencie. 

Faza podstawowa jest więc zakończona: Mamy strategię, mamy nasz launch pad. To jak fundamenty, które wesprą dalszą budowlę.

FAZA II (Continuous Improvement Phase)

Kiedy mamy już fundamentalną wersję strony, która działa (launch pad), możemy przejść do drugiej fazy Growth-Driven Design, czyli do zbierania danych i uczenia się na zachowaniach użytkowników, fazy zwanej CIĄGŁYM ULEPSZANIEM (continuous improvement phase). To moment, w którym zaczynamy zbierać prawdziwe dane z naszego launch pad, dane na podstawie których możemy podejmować solidne i uzasadnione decyzje co do dalszego kierunku strony.

Następny wpis będzie o tym jak zrealizować FAZĘ II, czyli ciągłe udoskonalanie strony.

***
EXTRA TIPS:

1. JAK SZYBKO WDROŻYĆ? ZASADA 80/20

Zaczynamy poprzez filtrowanie i priorytetyzowanie wish list, którą stworzyliśmy w procesie tworzenia strategii.
Zbieramy wszystkie pomysły stworzone w ramach wish list (do 200) i zastanawiamy się:

„Które 20% pomysłów z tej listy przyniosłoby nam 80% wpływów na użytkownika i na biznes?”

Spośród długiej listy pomysłów, wybraliśmy 20% najbardziej wpływowych. Teraz możemy zastanowić się:

„Które z tych 20% pomysłów są absolutnym MUST HAVE? Które z nich potrzebujemy natychmiast, aby wdrożyć stronę? Które z nich to ‚fajnie byłoby mieć’ funkcjonalności do wdrożenia na stronę?”

Wszystko to, co uznaliśmy za „nice-to-have”, wraca z powrotem na WISG LIST (tak!). I to co zostało to jest właśnie baza, na której będziemy pracować, fundament strony, nasz launch pad. Wszystkie te elementy, które musieliśmy wrzucić na wish listę spowrotem, będą miały szansę pojawić się po tym, gdy launch pad zostanie wdrożony. 

Hubspot - zasada 80/20
Hubspot – zasada 80/20

2. 45 dni 

Jest jeszcze coś. Proces budowania strategii i wdrożenia launch padu powinny być zrealizowane w nie więcej jak 45 dni. Oczywiście to zależy od skomplikowania i złożoności docelowej strony, jednak ważne, aby launch pad wdrożony został szybko. Później będzie czas na dobudowanie reszty. 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s